Registriraj se
Prijava
Dobrodošli na EZOTERA
ponedeljek, november 20 2017 @ 10:49 PM UTC

AJURVEDA - NOVO/ STARO ZNANJE

AJUR VEDANAROČILA
AJURVEDA

POPOLNI VODNIK PO DOMAČI
LEKARNI

Popolni vodnik v ajurvedsko domačo lekarno je zasnovan na starodavni zdravilni tradiciji iz Indije, stari več kot 5000 let. Vodnik ponuja razumljive nasvete, navodila za uravnavanje vaših energij in zdravja kakor tudi recepte za izdelavo čajev, in drugih pripravkov, ter celovite koncepte za ohranjanje in negovanje vašega zdravja.

Vodilna avtoriteta na tem področju dr. Vasant Lad, ki vam s pomočjo knjige najprej razlaga načela, na katerih ajurveda sloni, kjer raziskuje fizične in psihološke značilnosti vsake od treh tipov uma in telesa, ki so specifični za vsakega posameznika.
Ko boste enkrat ugotovili, kateri tip ali kombinacija tipov ste, vas bo dr. Lad usmerjal na potovanju do končnega "stanja ravnovesja" in dobrega počutja.

Popolni vodnik v ajurvedsko samozdravljenje in domačo lekarno je neprecenljiv vodnik pri zdravljenju običajnih bolezenskih težav in kroničnih problemov, kjer boste našli usmeritve, prikrojene vašim osebnim potrebam na osnovi vaše doše. Dr. Lad razlaga, zakaj se določena neravnovesja razvijejo v bolezen in vas usmerja k obnovitvi vašega telesa v naravno stanje. Naučili se boste, katera ajurvedska zdravila - zeliščni čaji in formule, eterična olja, meditacija, joga - ponujajo rešitev različnih stanj, kot so prehlad, gripa, glavoboli, zoboboli, vneto grlo, visoki holesterol, problemi z vidom, tesnoba in depresija. Dr. Lad tudi razlaga, kako uporabiti prehrano in specifične ajurvedske tehnike, ko želite preprečiti pojav bolezni ali spodbuditi telesno ozaveščenost in zdravo življenje.

Popolni vodnik v ajurvedsko sam ozdravljenje nam omogoča izkusiti vse prednosti ajurvedskih zdravilnih možnosti, katera so mnogi timi zdravilcev izpopolnjevali tekom tisočletij. Knjigo dopolnjujeta slovar in seznam virov, tako da imate pred sabo popolni vodnik v naravno, varno in učinkovito zdravljenje, v življenja dolgo vitalnost in dobro počutje.

Knjiga je pisana v enostavnem in razumljivem jeziku, katerega bodo razumeli tako radovedneži, katere zanima, kaj to ajurveda sploh je, kot tudi zdravniki in zdravilci, kateri bodo v njej iskali konkretne rešitve na določen problem.

Dr. Vasant Lad se je rodil v Indiji, kjer je delal tri leta kot direktor Ajurvedske bolnišnice v Puni. Je svetovno priznan strokovnjak na području ajurvedske medicine. Tekom let je predaval na seminarjih in vodil delavnice. Trenutno dela kot direktor Ajurvedskega inštituta v Albuquerqueju, Nova Mehika.
Knjigo toplo priporaočamo vsem, ki se zanimajo za različne poti do negovanja in ohranjanja zdravja, PREDVSEM PA ZDRAVO ŽIVLJENJE PO POTI ALTERNATIVE, KI JO PONUJA AJURVEDA, KI JE UTRJEVANA SKOZI TISOČLETJA.

REDNA CENA 21 EUR
Naša CENA 15 EUR

poštnina je vračunana v ceni !

Sprejem naročil:
antikom@siol.net
ali po telefonu GSM 031 773 748
Zagotovite si cenejši izvod. izid knjige je predviden 10. decembra, vendar je zaradi korektur v lektorstvu prestavljen na konce februarja, hvala za razumevanje !

NEKAJ UTRINKOV IZ KNJIGE


VSEBINA

Zahvala

Uvod: Potreba po zdravljenju

Prvi del: ZNANOST ŽIVLJENJA

1. Ajurveda: telo, um in duša
Vesolje in kako smo povezani
Pet elementov: postavitev naravnih blokov
Tri doše: vata, pita in kapha
Dvajset lastnosti: pomemben ključ do zdravljenja

2. Odkrijte svoj duševni in fiziološki tip
Prakruti in vikruti
Kako določite svoj tip konstitucije
Značilnosti posameznika vata
Značilnosti posameznika pita
Značilnosti posameznika kapha
Kako uporabiti to znanje

3. Zakaj zbolimo
Definicija zdravja
Deset dejavnikov v zdravju in bolezni
Kako se bolezen razvija

Drugi del: POSTAVITEV AJURVEDE V PRAKSO

4. Kako ostanemo zdravi
Ozaveščenost
Ukrepi za spremembo vzroka
Obnovitev ravnovesja
Tehnike za čiščenje in očiščevanje
Enostavno domače očiščenje
Pomladitev in ponovna graditev
Samospoštovanje

5. Življenjski slog po ajurvedi: dokončna preventivna medicina
V sozvočju z naravo
Dnevni urnik ajurvede
Urniki glede na letni čas


6. Dihalne tehnike
Skrivnost pranayame
Šest dihalnih tehnik

7. Meditacija in duševna disciplina
Meditacija prazne sklede
Meditacija so-ham
Dvojno usmerjena pozornost

8. Prehranjevalna vodila ajurvede
Prehranjevalna vodila za konstitucijske tipe
Šest okusov
Zdrave in nezdrave prehranjevalne navade
Neskladne kombinacije hrane
Hrana in tri gune

Tretji del: SKRIVNOSTI AJURVEDSKEGA SAMOZDRAVLJENJA:
ENCIKLOPEDIJA BOLEZNI IN ZDRAVIL

Kako uporabljati enciklopedijo
Sestavine ajurvedskega zdravljenja
Diagnoze in zdravljenje
Načini preprečevanja

Bolezni in zdravila, A-Ž

Zaključek: Prevzemite odgovornost za svoje zdravje: kako vključiti
ajurvedo v svoje življenje


Kako uporabljati zdravilne lastnosti kovin, kamnov in kristalov ter barv in arom

Priloga 2
Kako pripravljati in uporabljati zdravilna zelišča, ghije in olja

Priloga 3
Posebni ajurvedski postopki

Priloga 4
Jogijske asane






Potreba po zdravljenju

Ajurveda je umetnost, kako vsak dan živeti v harmoniji z naravnimi zakoni. Je starodavna naravna modrost, povezana z zdravjem in zdravljenjem. Nameni in cilji te znanosti so ohraniti zdravje pri zdravi osebi in pozdraviti bolezen pri nezdravi osebi. Tako preprečevanje (ohranitev dobrega zdravja) kot zdravljenje potekata po izključno naravnih metodah.

Ajurveda pravi, da je zdravje popolno ravnovesno stanje med tremi osnovnimi telesnimi energijami ali došami (vata, pita in kapha) ter vitalno ravnovesje med telesom, umom in dušo ali zavestjo.

Ajurveda je poglobljena znanost o
življenju, ki zaobjema celoto bivanja ter povezuje življenje posameznika z življenjem vesolja. Je celosten sistem zdravljenja v najglobljem smislu. Telo, um in zavest so v stalnem vzajemnem delovanju in v odnosu z drugimi ljudmi in okoljem. Pri ustvarjanju zdravja ajurveda upošteva te različne nivoje življenja in njihovo medsebojno povezanost.

Pri ajurvedi samozdravljenje zajema dieto in prehrano nasploh, življenjski slog, vadbo, počitek in sprostitev, meditacijo, dihalne vaje in zdravilna zelišča ter čišcenje in pomlajevalne programe za zdravljenje telesa, uma in duha. Zraven lahko uporabimo še številne pomožne terapije, na primer z zvokom, barvami in vonji. Namen te knjige je, da se seznanite z naravnimi metodami, da začnete lažje sprejemati življenjske odločitve in da se naučite za vas sprejemljivih načinov samozdravljenja ter tako ustvarite in ohranite ali obnovite zdravje in ravnovesje.

Ajurveda je sanskrtska beseda, ki pomeni "znanost življenja in dolgoživosti." V tej znanosti je vsak posameznik stvaritev kozmičnih energij in enkraten dogodek, edinstvena osebnost. Ajurveda uči, da ima vsak od nas posebno konstitucijo, ki je naše osebno psihobiološko ličilo. V trenutku spočetja ustvarjajo konstitucijo vsakega posameznika univerzalne energije prostora, zraka, ognja, vode in zemlje.

Teh pet elementov se združuje v tri osnovne energije ali doše. Eter in zrak tvorita vato - energijo gibanja; ogenj in voda sestavljata pito - načelo prebave ali metabolizma, preobrazbo snovi v energijo; voda in zemlja sestavljata kapho - energijo strukture in naoljenosti. Vata, pita in kapha dejavniki (v nadaljevanju VPK dejavniki) iz moškega spermija in ženskega jajceca oblikujejo novo osebo z določenimi kvalitetami. Prevladujoči VPK dejavniki obeh staršev v času oploditve so odvisni od letnega časa, časa dneva, čustvenega stanja, kakovosti njunega odnosa itd.

Danes govorimo o tej posameznikovi matrici kot o podedovani genetski kodi; od starodavnih časov ga veda imenuje prakruti ali individualna konstitucija, stalen dejavnik, ki se tekom življenja ne spreminja. To je naš unikatni vzorec energije, naša kombinacija fizičnih, mentalnih in čustvenih značilnosti in predispozicij.

Čeprav ostaja osnovna struktura naše prakruti fiksna, temeljna ali osnovna individualnost, pa jo stalno napadajo številne sile. Spremembe v starosti in v našem zunanjem okolju, nihanje temperature, naše stalno spreminjajoce se misli, občutki in čustva ter kakovost in količina hrane neprestano vplivajo na nas. Na naše došično ravnovesje vplivajo nezdravo prehranjevanje, pretiran stres, premalo počitka ali vadbe ter potlačena čustva. Glede na vrsto sprememb in na posameznikovo osnovno konstitucijo se lahko razvijejo številne bolezni.

" Nekateri posamezniki izkusijo povečano ali poslabšano kapho, ki povzroči stanja, kot so prehladi, kongestija (prenapolnjenost žil s krvjo), kihanje in alergije, pa tudi navezanost, pohlep in posesivnost.
" Posameznik s prevladujočo pito lahko postane zelo kritičen, jezen ali perfekcionističen ter lahko razvije fizične simptome, kot so slaba prebava, zgaga, diareja, dizenterija, koprivnica, izpuščaji ali akne.
" Vatina neravnovesja se lahko izražajo v obliki zaprtja, trebušne napihnjenosti, išiasa, artritisa ali nespečnosti, skupaj s psihološkimi simptomi, kot so strah, tesnoba in negotovost.

Vse naštete bolezni oziroma stanja ter še mnoga druga, ki vodijo v trpljenje, nastanejo zaradi sprememb v notranji telesni ekologiji. Spremembe vznemirijo posameznikovo ravnovesje, ustvarijo biokemične spremembe, ki na koncu pripeljejo do bolezni. Zato sistem ajurvedske medicine govori o potrebi po zdravljenju pri vsakem posamezniku iz vsakega družbenega sloja.

Če želimo ostati zdravi in ohraniti notranje ravnovesje, se moramo neprestano prilagajati notranjim in zunanjim pogojem v svojih življenjih. Nekatere spremembe se zgodijo samodejno zaradi čudovite modrosti in inteligence, po kateri so bila ustvarjena naša telesa. Toda veliko jih zahteva zavestno izbiro.

Da bi ohranili zdravje in ravnotežje, moramo žonglirati s tremi došami, to pomeni ukrepati, ko je treba povecati ali zmanjšati vato, pito ali kapho, kadar to zahtevajo okoliščine. Zato moramo biti vsak trenutek pozorni, zavestni in pripravljeni zdraviti.

Zato postane zdravljenje - zdravo, uravnoteženo, zavestno življenje v polnosti sedanjega trenutka - resnično način življenja. Ajurveda ni pasivna oblika terapije, temveč od vsakega posameznika zahteva, da prevzame odgovornost za svoje vsakodnevno življenje. Skozi svojo prehrano, odnose in vsakodnevno življenje kot celoto lahko uvajamo enostavne ukrepe za preprečevanje, samozdravljenje, celovitost in rast do popolnosti.

Ajurveda pravi, da ima naše življenje smisel. Enostavno povedano je ta smisel spoznati Stvarnika (kozmično zavest) in spoznati naš odnos s tem, kar bo v celoti vplivalo na naše vsakdanje bivanje. Štirje osnovni vidiki življenja morajo zato biti v ravnovesju. Ti so:

dharma, dolžnost ali pravilno delovanje;
artha, materialni uspeh ali bogastvo; kama, pozitivno hrepenenje;
mokša, duhovna osvoboditev.

Imenujemo jih štiri purušarthe, štiri velike cilje ali dosežke v življenju katerega koli posameznika.

Temelj vseh teh vidikov življenja je zdravje. Da bi ohranili dharmo ter izvrševali dolžnosti in odgovornosti do sebe in drugih, moramo biti zdravi. Isto velja pri doseganju bogastva in uspeha. Da bi imeli kreativno, pozitivno hrepenenje, potrebujemo zdrav um in zavest, zdravo telo in zdravo dojemanje. (Hrepenenje - tj. kamo - včasih prevajajo kot spolnost in ga povezujejo s potomstvom in družinskim življenjem, toda v resnici je pozitivna energija ali sila hotenja, ki oplaja in žene vsako ustvarjalno delo). Tudi mokša ali duhovna osvoboditev ni nič drugega kot popolna harmonija telesa, uma in zavesti ali duše. Tako je naša možnost uspeha in izpopolnitve v celoti odvisna od dobrega zdravja.

V četrt stoletja, kar se ukvarjam z medicino, sem delal v kirurgiji, ginekologiji, porodništvu, pediatriji in splošni medicini, kjer sem zdravil na tisoče posameznikov v različnih fazah bolezni, izhajajočih iz različnih družbenih slojev. Neprenehoma sem opažal, da so odločitve o življenjskem stilu, na primer o prehrani, vadbi in vsakodnevnih rutinskih delih, lahko pomemben vzrok tako za ozdravitev kot za bolezen. Veliko zdravstvenih težav je na videz povezanih s stresi v vsakodnevnem življenju in s skrbmi glede službe in denarja. Ostali so neposredno povezani z uživanjem napačne vrste hrane ter s preveč ali premalo vadbe.

Bolj in bolj sem se zavedal, da nam bolezen ponuja možnost za samopreoblikovanje in da spremenimo načine mišljenja, Čutenja, prehranjevanja in nasploh drugace skrbimo za sebe in naša življenja. Nikoli me ne neha presenečati in veseliti, kako hitro se lahko življenje vrne na pravi tir in se obnovi ravnovesje samo s pravilno prehrano, zdravilnimi zelišči, meditacijo in ustreznimi vadbenimi programi ter drugimi popolnoma naravnimi metodami.

Zdravila v tej knjigi izhajajo iz mojih lastnih kliničnih izkušenj, zasnovanih na načelih in praksah, razvitih skozi stoletja. Ajurveda ima starodavno tradicijo, daljšo od 5.000 let, in je vrabi še dandanes. To ni nedavno razvit sistem "alternativnega zdravljenja", temveč trajna znanost o življenju, ki ni nikoli izgubila svoje celovitosti in osnovne narave. Samo predstavljajte si, koliko modrosti vsebuje in koliko praktičnega znanja se je nabralo tekom petih tisočletij!

Pred približno 3.000 leti (okoli 900 pr. n. št.) je dolga ustna tradicija ajurvede privzela novo obliko, ko so trije učenjaki - Charaka, Sushruta in Vagbhata - zapisali načela te starodavne modrosti. Njihove učbenike še zmeraj uporabljajo študentje, zdravniki in učitelji v medicinskih šolah in na ajurvedskih univezah po vsej Indiji.

V nekem globokem smislu je ajurveda mati vseh zdravilnih sistemov. Iz njenih osmih glavnih smeri (to so pediatrija, ginekologija in porodništvo, oftalmologija - nauk o očesnih boleznih, geriatrija, otorinolaringologija, toksikologija, splošna medicina in kirurgija) izhajajo glavne veje medicine, kot jih izvajajo danes. Na nek način izvirajo iz nje tudi sodobni zdravilni načini, vključno z masažo, dieto in prehrambenim svetovanjem, zdravilnimi zelišči in plastično kirurgijo. Vse veje imajo korenine v ajurvedski filozofiji in praksi.

Veliki modrijan in zdravnik Charaka, eden ustanoviteljev ajurvede, je dejal: "Zdravnik, ki v srce pacienta ne vstopa z lučjo, čeprav je dobro podkovan v znanju in zdravljenju bolezni, bolnika ne bo mogel pozdraviti. Kolikor sem mogel, sem se držal tega nasveta, in tudi vas rotim, da se ga držite, ko boste to znanje uporabljali pri zdravljenju sebe in drugih."

Ljubezen je bistvo našega življenja. To knjigo sem napisal z ljubeznijo, ki jo ponujam vam, dragi bralci, in upam, da bodo ti predlogi postali živ del vašega samozdravljenja in stalnega dobrega počutja.



AJURVEDA: TELO, UM IN DUŠA

Tako kot vse velike civilizacije tudi Indija ni nikoli ločila znanosti od filozofije in religije. Raje je gledala na znanje kot na del celote, namenjene spodbujanju človeške sreče, zdravja in rasti.

Filozofija je ljubezen do resnice. Znanost je odkrivanje resnice skozi eksperiment. Religija je izkustvo resnice in njena uporaba v vsakdanjem življenju.

Ajurveda, znanost o življenju, je sistematizirano znanje, kot pa tudi praktična modrost, umetnost zdravega bivanja, ki obsega vse faze življenja, telesa, uma in duha. Tako kot vse znanosti vključuje praktični in teoretični vidik. Da bi najbolje izkoristili praktična priporočila, ki sledijo v tej knjigi, bo pomagalo, če boste razumeli osnove ajurvedske teorije. Prvo poglavje se vam bo lahko zdelo malce abstraktno, toda prosim, bodite potrpežljivi in ga pozorno preberite, ker tvori je osnovao za tistoega, kar sledi.


Vesolje in kako smo povezani

Po ajurvedi je izvor vsega obstoja univerzalna kozmična zavest, ki se manifestira kot moška in ženska energija. Purusha, ki jo pogosto povezujemo z moško energijo, je brezkompromisna, pasivna, čista zavest. Prakruti, ženska energija, je aktivna, izbiri naklonjena zavest. In Ppurusha in prakruti sta večna, brezčasna in neizmerljiva. Obe energiji sta prisotni v vseh živih organizmih, vključujoč v moškihega in ženskiho, kot pa tudi v brezštevilnih predmetih.

Purusha je brezoblična in brez vidnih lastnosti. Je kot neizražena čista eksistenca, nad vzrokom in posledico, nad prostorom in časom, in kot taka purusha nikoli aktivno ne sodeluje v nastajanju, ampak ostaja nema priča.

Prakruti, ki ima obliko, barvo in lastnosti, je božanska kreativna volja, ki pleše ples stvarstva. Prakruti je Eno, ki postane mnogo. Purusha je ljubimec, Pprakruti je ljubljena. Stvaritev vesolja se zgodi skozi njuno ljubezen. Vse v naravi je rodila prakruti, božanska mati.

V naravi se prakruti izraža sprvao kot mahad (ali mahat), inteligenca ali kozmični red. (Pri človeških bitjih ga imenujemo buddhi, intelekt). Sledi ahamkara ali ego, občutek samoidentitete, center naše zavesti, iz katerega mislimo, delujemo in reagiramo. Ahamkara se izraža v treh univerzalnih kvalitetah:

Sattva je stabilnost, čistost, budnost,
bistvo, jasnost in luč.
Rajas je dinamično gibanje, kin povzroča vtise, občutke in čustva.
Tamas je nagnjenost k lenobi, temi, neznanju in togosti. Tamas je odgovoren za globoko spanje in obdobja zmede. Vodi tudi v stvaritev stvari.

Iz sattvine esence so rojeni um, pet čutilnih sposobnosti elemntov in njihovi organi (ušesa za sluh, koža za dotik, oči za vid, jezik za okus, nos za vonj) terin pet motoričnih organov ali organov dejanja: usta (za govor), dlani, stopala, razmnoževalni organi in organi izločanja.

Rajas je aktivna sila, ki deluje razgiblje, gibanjem čutilnih čutila in motoričnih organov.

Tamas je vzrok nastankau petih elementov, ki tvorijo osnovo materialnega stvarstva: prostor (eter), zrak, ogenj, voda in zemlja.

človek, produkt kozmične zavesti, se šteje velja za mikrokozmos v makrokozmosua, vesolja. Vse, kar je prisotno v kozmosu, je moč najti v ljudeh. človek je miniatura narave.

Pet elementov: postavitev naravnih blokov narave

Koncept petih elementov je eden najosnovnejših v ajurvedski znanosti. Ti elementi (prostor, zrak, ogenj, voda in zemlja) obstajajo v vseh stvareh, tako organskih kot anorganskih. Ker je človek mikrokozmos narave, obstaja teh pet elementov tudi znotraj vsakega posameznika. S petimi elementi so neposredno povezana naša psihološka nagnjenja, naših pet čutil in različni vidiki telesnega delovanja.
Po ajurvedi se vsi elementi pojavljajo v logičnem sosledju, začenši s prostorom, iz čiste, enotne, neizražene kozmične zavesti, vira vsega.

PROSTOR

Včasih ga imenujejo tudi “eter”. Prostor je prazen, lahek, subtilen, vseprežemajoč, povsod pričujoč in vseobsegajoč. Je univerzalen, se ne premika in je brezobličen. Prostor je kozmična vesoljska energija. Pojavlja se, ko začne čista neizražena zavest vibrirati. Pin je povezan je z zvokom in čutilom za sluha. Prostor potrebujemo za življenje, premikanje, rast in sporazumevanje. Prostori v telesu vključujejo so usta, nos, želodčno-prebavni trakt, dihalni trakt, trebuh in prsni koš. V psihološkem smislu daje prostor svobodo, mir in širitev zavesti in je odgovoren za ljubezen in sočutje, kot tudi ter za občutke ločitve, izoliranosti, praznine, neprizemljenosti, negotovosti, tesnobe in strahu.


SANKHJANSKA FILOZOFIJA STVARJENJA

Purusha Pprakruti

Mahad

Ahamkara
Satva Rrajas Ttamas


ZRAK

Zrak je suh, lahek, prozoren in mobilenpremičen. Druga manifestacija zavesti, tj. zrak, se premika v prostoru. Zrak je električna energija -– elektron se premika zaradi zračnega elementa. Je brez oblike, toda lahko ga čutimo z dotikom, s katerim je povezan. Zrak se izraža v gibanju mišic, utripanju srca ter raztezanju in krčenju plju?. čutilni in živčni dražljaji prihajajo in izhajajo iz možganov pod vplivom zračnega načela, ki odgovarja tudi za dihanje, hranjenje, premikanje črevesja in izločanje. Zračno načelo prav tako vlada pretoku misli, hrepenenju in voljie vlada zračno načelo, ki ter nam prinaša srečo, svežino, veselje in vznemirjenost. SkupajTako kot prostor s prostorom je tudi zrak odgovoren arjata tudi za strah, tesnobo, negotovost in živčnost.

OGENJ

Ogenj je vroč, suh, oster, prodoren in žareč. Ko se zrak začne premikati, pride do trenja, ki privede do vročine ali ognja. Ogenj je bleščeča energija. Na atomskem nivoju atom oddaja vročino in svetlobo v obliki kvantnega vala. Ogenj je aktiven in spreminjajo?. V našem sončnem sistemu je sonce vir ognja in svetlobe. V telesu naš biološki “ogenj” v solarnem pleksxusu (ali sončnem pletežu) regulira uravnava telesno temperaturo in metabolizem: prebavo, vsrkavanje in presnovo. Ogenj povezujejo z lučjo in vizijo. Ogenj je inteligenca. Je nujen za spreminjanje, pozornost, presojo, spoznanje in razumevanje.

VODA

Naslednja manifestacija zavesti, tj. voda, je tekoča, težka, mehka, lepljiva, mrzla, gosta in vezljiva. Združuje molekule. Voda je kemična energija (je univerzalno kemično raztopilo). Voda je povezana s čutilom za okusa; brez vlage jezik ne more okusiti ničesar. Voda obstaja v telesu kot plazma, citoplazma, serum, slina, nosna tekočina, cerebrospinalna tekočina, urin in znoj. Voda je zadovoljstvo, ljubezen in sočutje. Ustvarja žejo, otekline edem in debelost.

ZEMLJA

Zemlja je težka, groba, trda, gosta, počasi se premikajoča in okorna -– najtrdnejša izmed od petih elementov. Ni niti vroča niti hladna. Zemlja je mehanska ali fizična energija. Po ajurvedi ni nič drugega kot kristalizirana ali strjena zavest. Telesu daje moč, strukturo in vzdržljivost. Vse trde telesne strukture (kosti, hrustanec, nohti, zobje, lasje, koža) izhajajo iz elementa zemlje. Zemljo povezujejo s čutilom za vonja. Spodbuja oprostitev, podporo, prizemljitev in rast. Ustvarja tudi povezanost navezanost, pohlep in depresijo. če zemlje primanjkuje, zlahka dobimo občutek neopremljenosti.


V našem telesu skozi kemičen proces električna energija nevrona skozi kemični proces postaja fizična energija mišic, posredovana skozi nevrotransmiterje,. Vsi ti elementi so v resnici prisotni na vsakem nivoju naše fiziologije, začenši od celice naprej. Znotraj celice je celična membrana zemlja, celično okolje je prostor, citoplazma je voda, metabolični procesi, ki uravnavajo delovanje celice, so ogenj, in celica pa se premika zaradi zračnega načela. Vsaka posamezna celica ima um, inteligenco in zavest, skozi katere izraža selektivnost in izbor. Med vso možno prehrano v svoji okolici vsaka celica izbira svojo -– ta izbira je inteligenca na delu.

Razmerje in s tem ravnotežje teh elementov se neprestano spreminjata tako v našem zunanjem okolju kot v naši notranjosti. To je odvisno od letnega časa, vremena, ure dneva, stopnje posameznikovega življenjske faze. Na ljubo zdravju ali celo samo preživetju samemu se moramo vseskozi prilagajati tem spremembam vseskozi prilagajati, bodisi na primer skozi prehrano in obleko bodisi ali pa novim krajem bivanja itd. To je dejanje uravnovešanja, igra elementov drugega proti drugemu. Za gradnjo doma uporabljamo zemljo, zda se zaščitimo pred spremembami v zraku, pred mrazom ali vročino (ognjem) in vodo. Ogenj uporabljamo tudi pri pripravi hrane (sestavljene iz vode in zemlje).

Tri doše: vata, pita in kapha

Teh pet elementov se združuje v tri osnovne energije ali principe delovanja, ki so v različnih deležih prisotni v vsem in vsakomur. Prostor (eter) in zrak tvorita vato. Ogenj in voda sestavljata pito. Voda in zemlja tvorita kapho.

V našem telesu te tri doše ali razpoloženja vladajo našemu psiho-biološkemu delovanju. Vata, pita in kapha, so prisotne v vsaki celici, tkivu in organu. Ko so v ravnovesju, ustvarjajo zdravje. Ko se ravnovesje podre, so vzrok bolezni.

Te tri doše so odgovorne za ogromno raznolikost individualnih razlik in prednosti. Vplivajo na vse, kar smo, kar delamo, od izbire hrane do načinov stopanja v stik z drugimi. Vladajo biološkim in psihološkim procesom v telesu, umu in zavesti. Usmerjajo ustvarjanje, ohranjevanje in uničenje telesnih tkiv in izločanje odvečnih izdelkov. Vladajo tudi našim čustvom. Ko so v ravnovesju, proizvedejo plemenite kvalitete, kot so razumevanje, sočutje in ljubezen. Ko njihovo ravnovesje uničijo stres, neustrezna dieta prehrana, vremenski pogoji ali drugi faktorji, lahko povzročijo negativna čustva, kot na primer. jezo, strah in pohlep.

Po ajurvedi je vata telesno zračno telesno načelo. Je energija gibanja. Pita je načelo ognja, energija prebave in metabolizma. Kapha je načelo vode, energija podmazovanja in strukture.

Vsi ljudje imajo vse tri doše, toda ena od njih je ponavadi primarna, druga sekundarna in tretja najmanj zastopana. Tako ima vsaka oseba določen energijski vzorec, individualno kombinacijo fizičnih, duševnih in čustvenih lastnosti, ki gradijo njegovo ali njeno konstitucijo (prakruti). Tako kot ima vsak posameznik svoj prstni odtis, tako ima vsak svoj energijski odtis -– unikatno ravnovesje ali razmerje med vato, pito in kapho -, ki je unikatno njegov ali njen.

Zdravje je odvisno od ohranjanja tega razmerja v ravnovesju. Ravnovesje je naravni red stvari, neravnovesje povzroči in odseva nered. V našem telesu se vseskozi odvija igra med redom in neredom, ki določa naše zdravstveno stanje.

Zdravje je red, bolezen je nered. Notranje okolje v telesu se neprestano odziva na zunanje okolje. Do nereda pride, ko sta ta ti dve okolji v disharmoniji drug z drugim. Toda ker je red sestavni del nereda, se pametna oseba nauči zavedati se prisotnega nereda in začne ponovno vzpostavljati red.

V drugem poglavju si bomo ogledali, kako se te tri osnovne doše združujejo in tvorijo sedem tipov konstitucij. Dognali boste, kateri tip telesa imate, ter dobili ključ do sprejemanja življenjskih odločitev za zdravljenje samega sebe in za kar najboljšemaksimalno dobro počutje. Še prej pa se poglobimo v značilnosti treh osnovnih življenjskih energij.



VATA

Vata je energija gibanja. čeprav je zračno načelo, je ne smatramo zarazumemo kot enako dejanskemu zraku v zunanjem okolju, temveč kot subtilno energijo, vladajočo biološkemu premikanju.

Vata je intimno povezana z našim vitalnim življenjskim bistvom, tj. s prano. Prana je čista esenca vate. Je življenjska sila, igra inteligence. Ta pretok inteligence je nujen za sporazumevanje med dvema celicama in ohranja življenjsko funkcijo obeh. Na kozmičnem nivoju prano opisujejo kot privlačnost med purusho in prakruti.

Kot načelo premikanja vata usmerja vso aktivnost v telesu, tako mentalno kot fizično. Odgovorna je za dihanje, mežikanje naših oči, utripanje srca in vse premike v citoplazmi in celičnih membranah. Vse dražljaje v ogromnih omrežjih v našem živčnem sistemu usmerja vata.

Ko je vata v ravnovesju, pospešuje kreativnost, fleksibilnost in zbuja občutke svežine, lahkosti, sreče in veselja. če je v neravnovesju, vata proizvede strah, živčnost, tesnobo, celo drhtenje in krče.

Vata je suha, lahka, hladna, subtilna, jasna, mobilna in razpršena. Kmalu bomo videli, kako so te kvalitete izražene v osebi s z vata konstitucijo vata.

PITA

Pito prevajamo kot ogenj, toda to ni mišljeno dobesedno. Prej je to načelo ognja, energija ogrevanja ali metabolizma. Pita obvladuje vse biokemične spremembe, ki se zgodijo znotraj naših teles, torej regulira prebavo, absorpcijo, presnovo in telesno temperaturo. Z vidika sodobne biologije je pita prisotna v encimih in aminokislinah, ki igrajo glavno vlogo v metabolizmu.

Pita regulira telesno temperaturo skozi kemično preobrazbo hrane. Spodbuja apetit in vitalnost.

Ne presnavljamo pa samo hrane. Tudi vsak vtis, prihajajoč od zunaj, procesiramo ali “prebavimo” in ga naredimo za del nas samih. Tako pita (ko je v ravnovesju) pospešuje inteligenco in razumevanje ter je bistvenega za pomena pri učenju. če ni v ravnovesju, pita lahko pita prebudi vročekrvna čustva, kot so frustracija, jeza, sovraštvo, kritiziranje, obsojanje, grajanje ........

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.compat.org/trackback.php/20041106073346500

No trackback comments for this entry.

0 komentarjev.

SLIKE IZ GALERIJE

STAREJŠI ČLANKI

nedelja 08-Jun


četrtek 05-Jun


torek 03-Jun


torek 06-May


nedelja 04-May


torek 22-Apr


ponedeljek 21-Apr


nedelja 26-Jan


petek 04-Mar


nedelja 20-Feb

SVEŽE NOVOSTI

No New Items